سبک زندگی

کلیدهایی برای بهبود کیفیت و ایجاد سبک زندگی سالم

هدف از ایجاد تغییرات سبک زندگی سالم، ایجاد عادات سالم است. با این حال، تبدیل یک تغییر به یک عادت محکم به خودی خود یک چالش است. اما چگونه می توانیم تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنیم که در آزمون زمان مقاومت کنند؟

یکی از مواردی که ممکن است بخواهید در نظر داشته باشید این است که علاوه بر برنامه ریزی دقیق، تغییرات در سبک زندگی شما به تعهد طولانی مدت نیاز دارد. شاید دیده باشید که یکی از دوستان یا یکی از عزیزانتان تصمیم به کاهش وزن دارند. آنها ممکن است رژیم غذایی محدودی داشته باشند و ساعت های زیادی را در باشگاه سپری کنند.

با این حال، به زودی پس از رسیدن به وزن مورد نظر خود، ممکن است به عادات غذایی قبلی خود بازگردند و کیف باشگاه خود را در گوشه ای دورتر از کمد خود بگذارند و به آرامی تمام وزنی را که از دست داده بودند به دست آورند. نتایجی مانند این با عدم تعهد به تغییرات رفتاری همراه است. راز ایجاد عادات سالم ماندگار این است که رفتارهای پایداری را انتخاب کنید که بتوانید به آنها پایبند باشید.

عادات سالمی را انتخاب کنید که از آنها لذت می برید

پس چگونه بفهمیم که یک رفتار پایدار است؟ پایداری یک رفتار بستگی به این دارد که چقدر زمان و تلاش نیاز دارد و اینکه آیا مایلیم روز به روز به آن متعهد شویم یا خیر. بنابراین، عاداتی که به کمترین زمان و تلاش نیاز دارند، ممکن است آسان‌تر در زندگی روزمره ما گنجانده شوند. با این حال، یک عنصر مخفی دیگر برای چسباندن عادات وجود دارد: دوست داشتنی. همانطور که قبلاً بحث شد، بسیاری از مردم به سختی از رفتارهای مضر خودداری می کنند زیرا احساس خوبی دارند. اگر بخواهیم آنها را با عادت هایی جایگزین کنیم که اصلاً از آنها لذت نمی بریم، چالش برانگیزتر می شود. بنابراین، اگر می‌خواهیم عادت‌هایمان برای مدت طولانی دوام بیاورند، ممکن است آن‌هایی را که دوست داریم انتخاب کنیم و از انجام آن لذت ببریم.

نمونه هایی از عادات سالم

به عنوان مثال، در این مرحله از شغلم، بیشتر روزم را با نشستن روی صندلی اداری خود می گذرانم. از این رو، حدود پنج سال پیش، تصمیم گرفتم سطح فعالیت بدنی خود را افزایش دهم. برخی از دوستان صمیمی من به طور منظم در یک باشگاه ورزش می کنند و من هم همین کار را انجام دادم. متأسفانه، هر بار که وارد اتاق وزنه می‌شدم و سعی می‌کردم نحوه استفاده از هر یک از دستگاه‌ها را بفهمم، احساس ناخوشایندی داشتم. به همین ترتیب، دویدن روی تردمیل باعث شد پاهایم مانند رشته فرنگی شود و هر بار که پایین می آمدم سرم می چرخید. استفاده از دوچرخه بیضوی یا دوچرخه ثابت نیز هیجان انگیز نبود. بنابراین، تصمیم گرفتم چیزی را امتحان کنم که از آن لذت می برم. با یادآوری اینکه زمانی که در دانشگاه بودم عاشق پیاده روی بودم، شروع به قدم زدن در مسیرهای اطراف کردم. بلافاصله پس از آن، من سگم را از یک پناهگاه به فرزندی پذیرفتم، و ما دو نفر در چهار سال گذشته در اکثر روزها سه تا چهار مایل پیاده‌روی یا دویدن داشته‌ایم، باران یا درخشش. چه چیزی پیاده روی من را به یک عادت سبک زندگی تبدیل کرد؟ لذت بردن از هوای تازه و همراهی با دوست سگم.

حمایت اجتماعی و عادات سالم

صحبت از شرکت دوستان، عامل دیگری که ممکن است به تغییر سبک زندگی کمک کند، حمایت دیگران است. اگر خانواده و دوستانی دارید که شما را تشویق به برداشتن گام‌های سالم و تشویق شما در سفر می‌کنند، ممکن است متعهد شدن به این تغییرات برای شما آسان‌تر باشد. اگر سیستم پشتیبانی ندارید، جای نگرانی نیست. ممکن است بتوانید گروه ها یا سازمان های پشتیبانی را در جایی که زندگی می کنید یا آنلاین هستید پیدا کنید و با دیگرانی که تغییرات مشابهی را انجام می دهند تعامل داشته باشید. علاوه بر این، ممکن است از برنامه‌هایی برای کمک به تعیین اهداف، ارسال یادآوری‌ها و نمایش جملات تاکیدی روزانه استفاده کنید.

چگونه یک سبک زندگی سالم داشته باشیم

اگر شیوه زندگی خود را تغییر می دهید تا سبک زندگی سالمی داشته باشید، ممکن است شک کنید که آیا هرگز موفق خواهید شد، به خصوص زمانی که عادت های قدیمی شما را فریب می دهند. اگر خود را در این مبارزه می بینید، سعی کنید به یاد داشته باشید که باید صبور باشید و در عین حال برنامه های خود را کمی و به تدریج تغییر دهید. در نهایت، گام های کوچک شما جمع می شوند، تبدیل به عادت می شوند و به اهداف شخصی خود خواهید رسید.

گاهی اوقات وقتی به سبک زندگی سالم فکر می کنیم، به ورزش های شدید و رژیم های غذایی مداوم فکر می کنیم. این طرز تفکر نه معتبر است و نه تشویق کننده. اول، کیفیت اساسی سبک زندگی سالم را نادیده می گیرد: فقدان عادات ناسالم مانند سوء مصرف الکل یا مواد مخدر. ثانیاً، اگرچه یک سبک زندگی سالم شامل فعالیت بدنی و تغذیه سالم است، اما این رفتارها به جای دردناک یا محدودکننده، باید احساس خوشایندی داشته باشند. ما در زیر به ورزش و رژیم غذایی خواهیم پرداخت، اما قبل از اینکه به آنجا برسیم، در اینجا ویدیویی وجود دارد که به این موضوع می پردازد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا