سبک زندگی

تقسیم بندی سبک زندگی چیست؟ (به علاوه مثال ها و نکات)

با پیشرفت تکنولوژی، بازاریابان توانسته اند دقت کمپین های خود را افزایش دهند و شخصی سازی را در مقیاس بزرگ پیاده سازی کنند. یکی از مهم ترین ابزارها در بازاریابی دقیق، تقسیم بندی سبک زندگی است که به متخصصان اجازه می دهد مشتریان خود را بر اساس عاداتشان تقسیم کنند. اگر در زمینه بازاریابی لباس و پوشاک کار می کنید، ممکن است کسب اطلاعات بیشتر در مورد این فرآیند و چرایی اهمیت آن برایتان مفید باشد. در این مقاله، تقسیم‌بندی سبک زندگی چیست، هدف آن را شرح می‌دهیم، نمونه‌هایی از نحوه استفاده بازاریابان از آن را بیان می‌کنیم و نکاتی را برای استفاده از آن در کارتان ارائه می‌کنیم.

نمونه هایی از پروفایل های مشتری

مدل تقسیم‌بندی VALS (ارزش‌ها، نگرش‌ها و سبک‌های زندگی) ابزار رایجی است که مشتریان را به هشت دسته اصلی تقسیم می‌کند. این دسته‌بندی‌ها می‌توانند مثال خوبی از نحوه تقسیم‌بندی مشتریان توسط بازاریابان ارائه دهند:

بازماندگان: دسته بازماندگان نشان دهنده مشتریانی با حداقل منابع است که محصولات و خدماتی را که با آنها آشنا هستند ترجیح می دهند. آنها اغلب تمایلی به آزمایش محصولات جدید یا مد روز ندارند و روی موارد ضروری تمرکز می کنند.

مؤمنان: مؤمنان مشتریانی هستند که عمیقاً در نهادهای اجتماعی خود سرمایه گذاری می کنند. آنها اغلب منابع کمتری دارند، احتمالاً به توصیه های افرادی که می شناسند پاسخ می دهند و اغلب محصولات مورد علاقه خود را از طریق دهان به دهان توصیه می کنند.

تجربه‌کنندگان: دسته تجربه‌کنندگان معمولاً به جوانانی اطلاق می‌شود که به‌شدت در فعالیت‌های اجتماعی شرکت می‌کنند و خواهان خروجی برای ابراز وجود هستند. آنها معمولاً درآمد قابل تصرفی دارند و احتمالاً خریداران بی‌تحرکی دارند.

متفکران: متفکران مشتریانی هستند که عموماً به خوبی آگاه هستند و دوست دارند در مورد محصولاتی که می خرند تصمیمات دقیق بگیرند. آنها معمولا منابع مالی کافی دارند و روی محصولات با کیفیت بالا تمرکز می کنند.

دستاوردها: دست آوردها بخشی از مشتریان هستند که انگیزه بالایی از اهداف شخصی دارند. آنها معمولاً زندگی پرمشغله، منابع گسترده ای دارند و جذب شرکت ها و محصولات قابل اعتمادی می شوند که به آنها در رسیدن به اهدافشان کمک می کند.

نوآوران: بخش نوآوران نشان دهنده افراد مستقل با درآمد بالا و سبک زندگی مستقل است. این مشتریان اغلب سلیقه های خاصی دارند و حاضرند برای محصولات خاص و لوکس پول خرج کنند.

تلاشگران: مشتريان مشترياني هستند كه منابع كمتري دارند اما با انگيزه دستاوردهاي شخصي هستند. این مشتریان اغلب خریداران مشتاقی هستند که ممکن است فراتر از منابع خود هزینه کنند تا حس موفقیت را دنبال کنند.

سازندگان: سازندگان مشتریانی با منابع کم هستند که علاقه مند به ابراز وجود هستند اما با تعهدات خود محدود می شوند. این مشتریان اغلب علاقه مند به کفایت هستند و جذب محصولات عملی می شوند که ارزش قابل اعتمادی را ارائه می دهند.

نمونه هایی از نحوه استفاده مشاغل از تقسیم بندی سبک زندگی

این دو نمونه از نحوه استفاده شرکت‌ها از تقسیم‌بندی سبک زندگی برای تبلیغ یک محصول است:

مثال 1

یک شرکت پوشاک خیابانی خط جدیدی از لباس های گران قیمت را با هدف جوانان عرضه می کند. این خط شامل پارچه های لوکس و قیمتی بیشتر از سایر محصولات این شرکت خواهد بود. در حالی که این برند پایگاه مشتری زیادی دارد، آنها تعیین می کنند که مهم ترین مشتریان کمپین آنها جوانانی هستند که در فعالیت های اجتماعی شرکت می کنند، به ابراز وجود اهمیت می دهند و مقداری درآمد قابل تصرف دارند. سپس از داده های مشتریانی که جمع آوری کرده اند برای ایجاد یک کمپین بازاریابی استفاده می کنند که این افراد را با استفاده از رسانه های اجتماعی و ایمیل ها هدف قرار می دهد و به آن ها می قبولاند که از کجا لباس بخریم.

مثال 2

یک شرکت مواد غذایی در حال عرضه خط جدیدی از تنقلات است که سالم تر از برخی از محصولات دیگرشان هستند. بازاریابان پایگاه مشتریان خود را به چند بخش تقسیم می کنند و مشخص می کنند که بسیاری از آنها بیشتر به راحتی و طعم علاقه مند هستند تا ملاحظات سلامتی. آنها همچنین متوجه می شوند که برخی از مشتریان خود سرمایه گذاری زیادی روی سلامت غذای خود می کنند و همچنین در ورزش، تناسب اندام و فعالیت های خارج از منزل شرکت می کنند. سپس یک کمپین بازاریابی طراحی می‌کنند که بر مزایای سلامتی محصولشان تأکید می‌کند و شامل مشارکت با برندهای تناسب اندام و سلامتی است.

نکاتی برای اجرای تقسیم بندی سبک زندگی در کار شما

این چند نکته برای کمک به شما در اجرای استراتژی تقسیم بندی سبک زندگی در محل کار است:

ببینید آیا تقسیم بندی سبک زندگی برای شرکت شما مناسب است یا خیر. تقسیم بندی ممکن است به زمان و منابع مالی زیادی از تیم بازاریابی شما نیاز داشته باشد، و مهم است که منافع آن را با هزینه ها سنجید. به عنوان مثال، اگر شرکت شما قبلاً به یک جمعیت محدود خدمات ارائه می دهد، تقسیم بندی سبک زندگی ممکن است به اندازه شرکتی با تنوع گسترده ای از محصولات و مشتریان هدف ارزشمند نباشد.

اهداف خود را درک کنید. راه های زیادی برای نزدیک شدن به تقسیم بندی سبک زندگی وجود دارد که مزایای مختلفی را ارائه می دهد. قبل از اجرای یک استراتژی، سعی کنید اهداف اصلی تیم خود را تعیین کنید، مانند افزایش حفظ مشتری یا فرصت هایی برای گسترش بازار.

مدل خود را تست کنید پس از تکمیل فرآیند تقسیم‌بندی سبک زندگی، آزمایش ایده‌های خود با مشتریان واقعی اغلب مفید است. راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، از جمله گروه‌های متمرکز، نظرسنجی یا کمپین‌های آزمایشی که می‌توانید برای گروه‌های کوچکی از مشتریان اجرا کنید.

عملیات داده خود را بهینه کنید هنگام ایجاد یک استراتژی بازاریابی موثر، داشتن اطلاعات دقیق در مورد مشتریان و تاریخچه خرید آنها بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که شرکت شما دارای مجموعه ای موثر از برنامه های نرم افزاری است که تجزیه و تحلیل دقیق و همچنین معماری جامع و امن پایگاه داده را ارائه می دهد که امکان دسترسی آسان به اطلاعات مهم را فراهم می کند.  یکی از موارد مهم برای بازاریابی و افزایش فروش محصولات تبلیغ در اینستاگرام است.

استفاده از بهترین پیج اینستاگرام برای تبلیغ  کار خود می‌تواند یک راهکار موثر برای افزایش دسترسی به مشتریان و افزایش فروش باشد. برای این منظور، در ابتدا باید به دنبال پیج‌هایی با تعداد دنبال‌کنندگان بالا و همچنین جامعه‌ای فعال و متعهد باشید که با نیازها و علایق مخاطبان شما همخوانی دارد. سپس محتوای خود را با توجه به جامعه مخاطب، جذاب و مفید ارائه دهید تا تعاملات بیشتری ایجاد شود. از ابزارهای مختلف اینستاگرام مانند پست‌های متنوع، استوری‌ها، IGTV و لایو استفاده کنید تا محتوای متنوعی را ارائه دهید و با مخاطبان در تمام زمان‌ها ارتباط برقرار کنید. همچنین می‌توانید از ابزارهای تبلیغاتی اینستاگرام مانند تبلیغات پستی و استوری و همچنین همکاری با اینفلوئنسرها برای افزایش دیده شدن و شناخته شدن برند خود استفاده کنید. به کمک این روش‌ها و بهره‌گیری از بهترین پیج‌ها، می‌توانید بهبود قابل توجهی در بازاریابی کار خود داشته باشید و به نتایج مطلوبی دست یابید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا