متفرقه

معرفی پردازنده AMD برای لپ تاپ (و مقایسه آن با پردازنده های M اپل)

در این مطلب پردازنده ای ام دی برای لپتاپ را معرفی می کنیم. هنگام خرید لپ تاپ لطفا به این نکات توجه کنید:

1- از فروشگاه های معتبر خرید کنید.

2- اگر به صورت حضوری خرید می کنید لپ تاپ را در فروشگاه تست کرده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

3- اگر آنلاین خرید می کنید توجه داشته باشد که گارانتی تعویض داشته باشد.

4- قبل از خرید تعیین کنید که هدف شما از خرید لپ تاپ چیست و بر مبنای آن خرید کنید.

5- لپ تاپی با ویژگی های بالاتر از آنچه نیاز دارید نخرید زیرا تفاوت قیمت زیادی دارد.

نحوه انتخاب یک CPU AMD

محبوب ترین سری پردازنده های AMD Ryzen نام دارد و نسبتاً با خط CPU های Core اینتل قابل مقایسه هستند. با نگاه کردن به نام CPU Ryzen می توانید بفهمید که چقدر قدرتمند است. برای مثال، Ryzen 5 شبیه به Core i5 اینتل و Ryzen 7 شبیه Core i7 است :Ryzen 3 برای کارهای اساسی :Ryzen 5. برای چند وظیفه :Ryzen 7. برای کاربران قدرتمند و گیمرها :Ryzen 9. برای ایستگاه های کاری حرفه ای.

سپس باید به نشانگر تولید در نام CPU نگاه کنید. مانند پردازنده‌های اینتل، جدیدترین پردازنده‌های رایزن معمولاً سریع‌تر هستند. AMD به تازگی پردازنده‌های نسل هفتم خود را معرفی کرده است، اما اکثر لپ‌تاپ‌هایی که می‌توانید پیدا کنید در حال حاضر دارای پردازنده‌های نسل پنجم یا ششم هستند.

  • نسل ششم: منتشر شده در سال 2022
  • نسل 5: منتشر شده 2020-2021
  • نسل چهارم: منتشر شده 2020-2021
  • نسل سوم: منتشر شده 2019-2020

در نهایت، باید به پسوند انتهای نام CPU Ryzen نگاه کنید. درست مانند پردازنده‌های اینتل، اگر به حرف H یا X ختم می‌شود، به این معنی است که یک پردازنده با کارایی بالا است، در حالی که «U» یا «M» به این معنی است که مصرف انرژی بیشتری دارد.

اگر لپ‌تاپی با پردازنده‌های سری A یا Athlon AMD پیدا کردید، ممکن است بخواهید به دنبال مدل جدیدتری برای خرید بگردید. از آنجایی که پردازنده‌های Ryzen تا حد زیادی بر پردازنده‌های قدیمی‌تر غلبه می‌کنند، می‌توانید لپ‌تاپ بسیار بهتری را در قبال پول تهیه کنید.

Apple M1 درمقابل M2

تا همین اواخر، همه مک بوک ها با پردازنده های اینتل عرضه می شدند. اکنون که اپل شروع به ساخت پردازنده های خود کرده است، فقط می توانید تراشه های جدید M1، M1 Pro و M2 را در جدیدترین مک بوک ها پیدا کنید.

M1 نسبت به سایر پردازنده ها متفاوت است زیرا یک سیستم روی یک تراشه است، به این معنی که شامل CPU، GPU و RAM در یک واحد است. طبق گفته اپل، M1 مک بوک را 3.5 برابر سریعتر از پردازنده های قبلی اینتل ساخته است.

آخرین تراشه اپل M2 است که 18 درصد سریعتر از M1 است. با این حال، این سریع ترین پردازنده ای نیست که اپل می سازد. طبق گفته اپل M1 Pro و M1 Max تا 70 درصد سریعتر از M1 اصلی هستند.

اگر اخیراً به مک یا ویندوز تغییر داده اید، HelloTech کارشناسانی در سراسر کشور دارد که می توانند به خانه شما بیایند و نحوه استفاده از یک سیستم عامل جدید را به شما آموزش دهند. ما جلسات یک ساعته را ارائه می دهیم که در آن به اصول اولیه سیستم عامل، نحوه استفاده از مرورگر وب و موارد دیگر خواهیم پرداخت.

هسته های CPU چیست و به چه تعداد نیاز دارید؟

یکی از مهم ترین نکاتی که در هنگام خرید لپ تاپ باید به آن توجه کنید این است که پردازنده چند هسته ای دارد. هسته ها مانند پردازنده های داخل CPU شما هستند. آنها می توانند هر کدام به تنهایی عمل کنند یا با هم کار کنند تا وظایف را کامل کنند.

به طور کلی، هرچه یک CPU تعداد هسته های بیشتری داشته باشد، سریعتر خواهد بود، به خصوص در هنگام استفاده از چندین برنامه به طور همزمان.

2 هسته: برای کارهای اساسی

CPUهای دو هسته ای فقط برای کارهای اساسی مانند چک کردن ایمیل، مرور وب و نوشتن اسناد word کافی هستند. اگر دوست دارید چندین تب و برنامه مرورگر را همزمان باز کنید، ممکن است این CPU را بیش از حد بارگیری کنید.

4 هسته: برای چندوظیفه روزمره

پردازنده های چهار هسته ای برای اکثر کاربران از جمله گیمرها به اندازه کافی خوب هستند. آنها همچنین به شما امکان می دهند بدون کاهش سرعت لپ تاپ خود چند کار را انجام دهید و می توانید برخی از بازی های سطح پایه را با وضوح پایین تر انجام دهید.

6 هسته: برای گیمرها و سازندگان محتوا

پردازنده‌های هگزا برای کاربران سخت‌گیرانه‌تری طراحی شده‌اند که نیاز به اجرای برنامه‌های فشرده دارند، مانند پخش‌کننده‌های بازی و طراحان گرافیک. آنها به شما امکان می دهند همزمان با پخش جریانی بازی کنید.

8 هسته: برای حرفه ای ها

CPUهای هشت هسته ای برای گیمرها، ویرایشگران و مهندسان حرفه ای طراحی شده اند. این ایستگاه های کاری تلفن همراه به اندازه کافی قدرتمند هستند که می توانند ویدیوهای 4K را ویرایش کنند یا بازی ها را همزمان پخش و ضبط کنند. با این حال، از آنجایی که عملکرد آنها را به خطر نمی اندازد، این لپ تاپ ها اغلب عمر باتری بسیار کمتری دارند.

سرعت ساعت CPU چیست؟

سرعت ساعت به این اشاره دارد که پردازنده با چه سرعتی می تواند دستورالعمل ها را تفسیر کند و وظایف را کامل کند. به طور کلی، سرعت کلاک بالاتر به این معنی است که برنامه ها سریعتر بارگذاری می شوند، اما فقط به عملکرد یک هسته در یک زمان اشاره دارد.

اساساً یک CPU با سرعت کلاک بالا و تنها 1 یا 2 هسته فقط می تواند چند برنامه را اجرا کند، اما همه آنها سریع خواهند بود. از سوی دیگر، یک CPU با سرعت کلاک پایین و هسته های زیاد قادر به اجرای چندین برنامه است، اما همه آنها کمی کند خواهند بود.

سرعت CPU بر حسب گیگاهرتز (گیگاهرتز) اندازه گیری می شود و برای کارهای اساسی فقط به 2 تا 3 گیگاهرتز نیاز دارید. با این حال، اگر به دنبال یک لپ‌تاپ مخصوص بازی هستید، ممکن است بخواهید لپ‌تاپی با پردازنده‌ای بخرید که می‌تواند به سرعت 3.5 تا 4 گیگاهرتز یا بیشتر برسد.

و در آخر اگر شما برنامه نویس هستید به چه لپ تاپی نیاز دارید؟

لپ تاپ‌ها برای شغل برنامه‌نویسی باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشند تا امکان انجام کارهای پیچیده و طولانی‌مدت در حوزه توسعه نرم‌افزار را فراهم کنند. این ویژگی‌ها عبارتند از: پردازنده قوی و سریع که اجرای کدهای پیچیده و سنگین را به خوبی انجام دهد، حافظه RAM به اندازه کافی برای اجرای برنامه‌های بزرگ و همچنین ماژول‌های مجازی‌سازی، صفحه نمایش با کیفیت و اندازه مناسب که کدنویسی راحت و بدون خستگی برای چشمان فراهم کند، صفحه کلید با کیفیت و قابلیت نورپردازی که تایپ کد را بهبود دهد، ذخیره‌سازی SSD سریع برای بارگذاری سریع سیستم عامل و برنامه‌ها، پورت‌های متعدد ارتباطی برای اتصال به دستگاه‌های مختلف، و باتری با طول عمر مناسب که امکان استفاده بدون نیاز به شارژ مکرر را فراهم کند. به همین دلیل، انتخاب یک لپ تاپ مناسب برای برنامه‌نویسی امری حیاتی است که به افزایش بهره‌وری و راحتی کاربران کمک می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا