توریستی بین المللی

معرفی چند مدل گردشگری در جهان

1. گردشگری افراطی

گردشگری شدید یا توریسم شوک شامل سفر به مکان‌های خطرناک مانند کوه‌ها، جنگل‌ها، بیابان‌ها، غارها، دره‌ها و غیره می‌شود. جاذبه اصلی افزایش آدرنالین ناشی از این خطر است. برخی از جاذبه های توریستی شدید جهان عبارتند از: قفس مرگ در استرالیا، پریدن از صخره در نروژ، قایق سواری ایگوازو در برزیل، پیاده روی لبه برج CN در تورنتو، آتشفشان بانجی در شیلی، زوربینگ در نیوزلند، و ال کامینیتو دل ری در اسپانیا. .

2. اکوتوریسم

به بازدید از مناطق طبیعی که دست نخورده هستند اکوتوریسم گفته میشود.این کار باعث حفظ محیط زیست و ایجاد بهبود در رفاه حال مردم ساکن در این مناطق است.از جمله بهترین و جذاب ترین مقصد های اکوتوریسم موجود در جهان میتوان به آلاسکا، آمازون، قطب جنوب، کوه های آبی استرالیا، بورنئو، بوتسوانا، کاستاریکا، دومینیکا، جزایر گالاپاگوس و هیمالیا اشره کرد.

3. گردشگری مد

گردشگری مد شامل بازدید از یک مکان خاص برای لذت بردن، آزمایش، کشف، مطالعه، تجارت و خرید مد است. این از بخش‌های گردشگری خلاق، گردشگری فرهنگی و گردشگری خرید تکامل یافته است. برترین مقاصد مد در جهان نیویورک، پاریس، بارسلون، لندن، رم، میلان، هنگ کنگ، لس آنجلس، برلین و تورنتو هستند.

4. باغ گردی

باغ‌گردی یک گردشگری خاص است که شامل سفر به باغ‌های گیاه‌شناسی و مکان‌هایی است که تاریخچه باغ‌داری غنی دارند. باغ‌های معروفی که گردشگران را در سراسر جهان جذب می‌کنند عبارتند از: باغ قلعه Sissinghurst، Stourhead، Versailles، Giverny، Villandry، Rivau، Keukenhof، Villa d’Este، Villa Lante، Alhambra، Longwood Gardens، Filoli، Taj Mahal و Ryōan-ji.

5. گردشگری تبارشناسی

گردشگری تبارشناسی یا گردشگری ریشه شامل گردشگرانی است که به مکان اجدادی خود سفر می کنند تا دوباره با گذشته خود ارتباط برقرار کنند یا در ردپای اجداد خود قدم بردارند. این یک صنعت جهانی است و در کشورهایی که مهاجرت انبوه را تجربه کرده اند برجسته است.

6. ژئوتوریسم

به گفته نشنال جئوگرافیک، ژئوتوریسم ویژگی جغرافیایی متمایز یک مکان – محیط زیست، میراث، زیبایی شناسی، فرهنگ، و رفاه ساکنان آن را حفظ یا تقویت می کند. برترین مقاصد ژئوتوریسمی در جهان دره رودخانه تنسی، سیرا نوادا است. منظره، رودخانه دلاور وحشی، قلب قاره، تاج قاره، گذرگاه دریاچه‌ها به قفل، دره سدونا ورد، چهار گوشه و باهاما.

7. گردشگری حلال

گردشگری حلال برای خانواده های مسلمانی است که از احکام اسلام پیروی می کنند. ارائه دهندگان خدمات اقامتی در چنین مقاصدی مشروبات الکلی سرو نمی کنند و دارای استخر و امکانات اسپا جداگانه برای مردان و زنان هستند. مقاصد گردشگری حلال معروف در جهان عبارتند از مالزی، امارات، ترکیه، اندونزی، عربستان سعودی، مراکش، اردن و قطر.

8. گردشگری ماه عسل

گردشگری ماه عسل بلافاصله پس از ازدواج یک زوج انجام می شود. به طور کلی، افراد تازه ازدواج کرده بیش از هر نوع گردشگری دیگری برای این امر هزینه می کنند. مقاصد محبوب ماه عسل در جهان کاپادوکیه، ترکیه است. جزیره هاربر، باهاما؛ جزیره هاربر، باهاما؛ لیوینگستون، زامبیا؛ رودخانه Pacuare، کاستاریکا؛ سینترا، پرتغال؛ سینترا، پرتغال؛ ریلی، تایلند؛ و تورس دل پین، شیلی.

9. گردشگری صنعتی

گردشگری صنعتی بازدید از مکان های صنعتی یک مکان خاص است. این مفهوم در زمان های اخیر مورد توجه مجدد قرار گرفته است و گردشگران را برای بازدید از میراث صنعتی و مکان های مدرن جذب می کند. برخی از مقاصد محبوب گردشگری صنعتی در جهان عبارتند از کاوازاکی، ژاپن. سن نزیر، فرانسه؛ Belle Isle، ایالات متحده؛ باتان، فیلیپین؛ و مونیخ آلمان

10. گردشگری بین المللی

سازمان جهانی گردشگری (WTO) گردشگری را اینگونه تعریف می‌کند: «سفر به مکان‌هایی خارج از محیط معمولی و اقامت در آن‌ها برای بیش از یک سال متوالی برای اوقات فراغت، تجاری و اهداف دیگر». این گردشگری به دلیل تأثیر جهانی شدن بیشتر افزایش یافته است. برخی از مقاصد محبوب گردشگری بین المللی عبارتند از: فرانسه، اسپانیا، ایالات متحده، چین، ایتالیا، مکزیک، آلمان، تایلند و بریتانیا.

11. داوطلبانه بین المللی

به مکانی که افرادی برای یک سازمان و یا یک هدف مشخص خارج از کشوری که سکونت دارند کار میکنند داوطلبانه بین المللی و یا با عنوان داوطلبانه شناخته شده است. با توجه به تحقیقات صورت گرفته شده این نوع از گردشگری امروزه در خیلی از کشورها رایج شده است. از مقاصد گردشگری بین المللی میتوان، تایلند، کامبوج، هند، پرو، فیلیپین، سریلانکا، نپال، تانزانیا، مراکش و غنا را نام برد.

12. گردشگری جنگل

گردشگری جنگل زیرمجموعه ای از گردشگری ماجراجویی است که چیزی جز سفر به مناطق جنگلی زمین نیست. برترین مقاصد گردشگری جنگل در جهان عبارتند از: جنگل های کیپلینگ، جنگل های بورنئو، آمازون برزیل، منطقه حفاظت شده جنگلی سینهراجا، آفریقای تارزان، جنگل های وحشی پاپوآ گینه نو، حیات وحش دیوانه جزیره کریسمس، جنگل باستانی وایپوآ، جنگل ابری پرو. و جنگل ابر Monteverde.

راهکارهای موفقیت برای راهنمایان در کار گردشگری:

-وقت شناس باشید.

-یادگیری زبان های دیگر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

-اهمیت و توجه به سلامتی جسمی و روانی

-مطالعات مخصوص به مقصد مورد نظر

-شرکت در کلاس های افزایش مهارت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا