توسعه فردی

تمرین خود انضباطی برای ایجاد خودکنترلی

هر روز با عواملی که حواس‌مان را پرت می‌کنند سر و کار داریم، برای تمرکز تلاش می‌کنیم و تمام تلاشمان را می‌کنیم که معطل نکنیم.

چه بخواهیم برای امتحان درس بخوانیم، وزن کم کنیم، عادت بد را کنار بگذاریم یا برای رسیدن به هدفی در آینده تلاش کنیم، اراده همیشه نقش مهمی را ایفا می کند.

پس چرا برخی خیلی بهتر از دیگران به آن اهمیت می دهند و راز انها چیست؟ و چگونه میتوانید مهارت های لازم در خود انضباط بودن را بیاموزید ؟

این مقاله خود انضباطی و تکامل را به خوبی توضیح داده است تا شما بتوانید به رایج ترین سوالات خود پاسخ دهید.

به خواندن ادامه دهید تا درباره تکنیک‌ها، مهارت‌ها و فعالیت‌هایی که می‌توانند به شما در ایجاد نظم و انضباط بهتر کمک کنند و کنترل بیشتری بر زندگی روزمره خود داشته باشید، بیشتر بدانید.

تئوری خود انضباطی

تئوری های مختلف متعددی در مورد اینکه چگونه خود انضباطی کار می کند و چگونه می توانیم از آن برای دستیابی به اهداف خود بهره ببریم وجود دارد.

کاهش نفس

یکی از قوی‌ترین تئوری‌های قدرت اراده مربوط به کاهش نفس است: این ایده که قدرت اراده محدود است و ما برای مقاومت در برابر وسوسه به مخزن محدودی از منابع ذهنی تکیه می‌کنیم

بر اساس این نظریه، ما روزانه از نیروی اراده برای مقاومت در برابر اصرار و فشار بر خود استفاده می کنیم، تا زمانی که این منابع کم یا تمام شوند.

بگوییم صبح‌ها سر همکارمان فریاد نکشیم، ساعت ۳ بعدازظهر به جای شکلات میوه‌ای انتخاب کرده‌ایم و قبل از شام از نان‌های رولتی خودداری کرده‌ایم. این تئوری چنین اعمالی را به عنوان رویدادهای فرسوده در نظر می گیرد. در پایان، ما از نظر تئوری منابع ذهنی کمتری برای مقاومت در برابر اصرارهای مداوم داریم. سپس ممکن است در «حالت ضعیف» خود از ورزشگاه بگذریم یا به جای پیاده روی با تاکسی به خانه برویم.

پشتیبانی از نظریه کاهش نفس

حمایت تجربی اولیه از نظریه تخلیه نفس شامل آزمایش معروف «کوکی» بود که توسط باومایستر و همکاران انجام شد. (1998). در این مطالعه از شرکت کنندگان خواسته شد بین میان وعده کلوچه یا تربچه یکی را انتخاب کنند. حدس بزنید کدام یک به اراده بیشتری نیاز دارد؟

پس از آن، یک پازل برای حل کردن به آنها داده شد – معمایی حل نشدنی، اما آنها آن را نمی دانستند – تا ببینند کدام گروه از شرکت کنندگان بیشتر دوام خواهند آورد. همانطور که محققان پیش‌بینی کردند، کسانی که کلوچه‌ها را میان وعده مصرف کرده بودند، 11 دقیقه بیشتر از کسانی که در برابر آن مقاومت کرده بودند، ماندگار شدند.

برخی از تعمیمات جالب، اما اکنون رد شده در این نظریه، شامل این ایده است که اراده با تامین گلوکز بدن ما مرتبط است. ایده اولیه این بود که وقتی سطح قند کاهش می‌یابد، خود انضباطی ما نیز کاهش می‌یابد.

شواهد بر خلاف

از اوایل دهه 90، محققان یافته‌های دیگری را ارائه کردند که اعتبار نظریه تخلیه نفس باومایستر و همکاران (1998) را زیر سوال برد. به جای تکیه بر یک منبع محدود از نیروی اراده، شواهدی وجود دارد که نگرش ها و باورهای ما ممکن است تأثیر تعدیل کننده ای بر خود انضباطی ما داشته باشد.

موراوون و اسلساروا (2003) نشان دادند که شرکت‌کنندگان «تهی‌شده» می‌توانند منابع خودکنترلی پایین‌تر را از طریق انگیزه بالاتر جبران کنند، حتی شرکت‌کنندگانی را که تهی نشده‌اند با انگیزه بالا نیز انجام دهند.

و همانطور که نویسندگان به درستی توصیف می‌کنند، این می‌تواند به توضیح این که چرا، زمانی که کاهش می‌یابد، افراد ممکن است کنترل اشتهای خود را از دست بدهند، اما نه خلق و خوی خود را از دست بدهند، کمک کند.

مطالعه دیگری نشان داد که شرکت کنندگانی که معتقد بودند خودکنترلی فراوان و نامحدود است، عملکرد اراده بالایی داشتند، هم با افزایش گلوکز و هم بدون آن (Job et al., 2013). با این حال، شرکت‌کنندگانی که به قدرت اراده محدود و به آسانی تحلیل می‌روند، در کارهای آزمایشی ضعیف عمل می‌کنند، زیرا نیاز به خودکنترلی آنها افزایش می‌یابد.

هم منابع انگیزشی و هم منابع خودکنترلی از اجزای اساسی خودکنترلی هستند

سوالات متداول در مورد انضباط شخصی

اکنون که توضیح دادیم خود انضباطی چیست، بیایید به این بپردازیم که چرا مهم است و چگونه ممکن است بتوانید آن را بهبود بخشید.

این چیزی است که تحقیق می گوید.

چرا خود انضباطی مهم است؟

قدرت اراده به ما کمک می‌کند در برابر اصرارها و انگیزه‌های کوتاه‌مدت برای دنبال کردن اهداف بلندمدت مقاومت کنیم. برای مثال، اگر برای خودرو پس‌انداز می‌کنید، تمرین خودکنترلی در مورد خریدهای ناگهانی می‌تواند به شما کمک کند راحت‌تر و سریع‌تر پس‌انداز کنید.

مطالعات و آزمایشات اولیه مارشمالو میشل و ابسن (1970) در مورد ارضای تاخیری که باعث ایجاد موجی از مطالعات در مورد انضباط شخصی شد.

مدتی بعد، محققان آزمایش مارشملو را پیگیری کرده و دریافتند کسانی که رسیدن به رضایت را به تاخیر می اندازند، نبست به آنهایی که اینکار را انجام نمی دادند، عملکرد تحصیلی و دستاوردهای آموزشی بالایی داششتند.

این با یافته‌های بعدی مطابقت دارد که نشان می‌دهد خودکنترلی نسبت به هوش شناختی تأثیر مثبت معناداری بر موفقیت تحصیلی دارد و دانش‌آموزانی که خود انضباطی بیشتری داشتند، نمرات، حضور در مدرسه و نتایج آزمون بهتری داشتند.

یافته‌های تحقیق همچنین به نقش‌هایی اشاره می‌کنند که خودکنترلی می‌تواند در آنها ایفای نقش کند:

  • کاهش خطر چاقی – تا حدی به دلیل کنترل بیشتر تکانه و توانایی به تاخیر انداختن رضایت
  • آمادگی عضلانی و هوازی بهتر
  • احتمال کمتر درگیر شدن در رفتارهای مخاطره آمیز یا مجرمانه
  • پیشرفت شغلی و شغلی بیشتر از نظر درآمد و رضایت شغلی

موارد قابل توجه در خود انضباطی:

شما به فردی انعطاف پذیر تبدیل میشوید، انضباط شخی می تواند منجر به خوشبختی شود،باعث افزایش ظرفیت برای تحمل استرس می شود،انجام مدیتیشن بر تغییرات در عملکرد مغز تاثیر گذاشته و خود انضباطی را تقویت میکند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا